31 Ağustos 2022

Arızi Bakım Nedir?

Arızi Bakım Yönetimi

Bakım, birbirinin yerine kullanılan terimler ve açıklamalarla doludur. Arızi bakım, plansız bakım ile aynı anlama gelmektedir. Plansız bakım, iyi yönetilen bir bakım programında da mevcut olmalıdır. Arızi bakım detaylarını, farklı biçimlerini ve bakım programı verimliliğinizi optimize etmek için bunu nasıl yönetebileceğinizi açıklayacağız.

Arızi bakım nedir?

Bakım içinde kullanıldığında, herhangi bir ön uyarı olmadan meydana gelen bakıma denir. Bu nedenle sonucu yumuşatma yeteneği olmayan beklenmedik bir sorunu ifade eder. Bakım planında, olayı önlemiş olabilecek hiçbir görev bulunmaz. Nadir durumlar haricinde yedek parça tedariki hesabı yapmazsınız.

Plansız bakım ile planlanmamış bakım aynı şey midir?

Hayır, ikisi birbirinden farklı durumlardır. Bir bakım görevi planlanmamış olarak adlandırıldığında, bakım planında var olan ancak belirli bir zamanda onaylanmak üzere zamanlanmamış bir göreve atıfta bulunur. Bu nedenle görev planlanmıştır, ancak tamamlanması için çağrılmamıştır. Planlanmamış bakım genellikle kolaylık sağlamak için gerçekleştirilir.

repairist_demo_banner5

Arızi bakımın üç biçimi

Arızi bakımın üç biçimi, düzeltilmesi gereken sorunun kapsamına veya ciddiyetine göre değişir.

Reaktif bakım

Reaktif bakım , bir öğe çalışmayı durdurduğunda gerçekleşir. Beklenmedik şekilde bir şey bozulduğunda bakım teknisyenleri, ürünü çalışır duruma döndürmek için diğer taahhütlerini duraklatmalıdır. Reaktif bakımın bir örneği, bir konveyör üzerindeki kartonların sıkışması, bir sensörün kırılması ve olur. Konveyör, düzeltilene kadar çalışmaz ve üretim hattını çalıştırmak için pahalı manuel çözümler gerektirir. Kılavuz ray, kaynak ve düzleştirme gerektirir ve mağazaların yeni bir sensör satın alması gerekir.

Düzeltici bakım

Düzeltici bakım , bir ekipman öğesini optimum çalışmaya geri döndürmek için yapılan çalışmaları ifade eder. Öğe çalışıyor ancak bir işlemi yavaşlatıyor ve normalden daha fazla enerji kullanıyorsa bu bakım kullanılır. Daha yüksek oranda uygun olmayan ürün üretiyor olur. Konveyör örneğimizde bakarsak, sıkışıyor gibi görünen bir konveyör rulosunda düzeltici bakıma ihtiyaç duyabilirsiniz. Kartonlar konveyörden aşağı iner ancak sıkı silindire ulaştıklarında durur. Yolculuğuna devam etmek için birinciyi öne atmak için ikinci bir karton gerekir. İkinci karton durur ve üçüncünün onu hareket ettirmesini bekler. Silindirin çıkarılması ve yataklarının değiştirilmesi veya yeni bir silindir takılması gerekir.

Fırsatçı bakım

Fırsatçı bakım, başka işler yürütülürken bir sorun keşfedildiğinde ortaya çıkar. Ekipman durdurulduğunda ve kaynaklar mevcutken bir onarım gerçekleştirme fırsatı yakalanır. Böylece daha fazla planlı veya plansız durma ihtiyacı ortadan kalkar. Örnek olarak, bir makine kapağının paslanmaz hidrolik hatta sürtünerek aşınmaya ve duvar kalınlığının azalmasına neden olduğu fark edildiğinde temizlik için durdurulan bir makine verilebilir. Makine çalışmıyorken hattı değiştirmek veya uygun bir esnek hat takmak, hidrolik borunun kırılmasına ve gelecekte olası güvenlik ve çevre olaylarına maruz kalmaktan daha kolaydır.

Plansız bakım kötü müdür?

Planlanmamış bakım, ekipmanın çalışmasının kaçınılmaz bir sonucudur. Her olasılığı tahmin etmek, akla gelecek her yedeği tutmak ve durumlara uygun görevler oluşturmak imkansızdır. Doğru yapsanız bile, böyle bir planın maliyeti ve idari yükü kuruluşunuzu felce uğratır. Bakım harcamalarını her zaman risk ağırlıklı olarak planlarsınız. Karşılaştığınız zorluk, operasyonunuz, güvenliğiniz veya mevzuat uyumluluğunuz için kritik olan ekipmanı belirlemek, her bir parçanın arızalanabileceği sayısız yolu anlamak ve oradaki dikkatinizi ve bakım harcamanızı hedeflemektir. Birçok öğe, güvenliği veya mevzuata uygunluğu etkilemeden başarısız olur. Arızanın işletme üzerinde bir maliyet etkisi olsa da, düzenli olarak bakım yapmanın maliyeti, ara sıra meydana gelen plansız arızanın maliyetinden daha ağır basar mı?

Aşağıdaki kriterler, öğeyi bakım planınıza eklemeyi düşünüp düşünmemeniz konusunda yararlı bir kılavuz sağlar:

  • Öğenin tarihsel olarak başarısız olması uzun yıllar alıyor mu? Eğer öyleyse, düzenli kontroller ve bakım için para harcamak, yapılan düzeltme maliyetine kıyasla israf olur.
  • Maddenin sermaye maliyeti düşük mü? Eğer öyleyse, başarısız olmasına izin vermek ve basitçe değiştirmek daha verimli olur.
  • Öğe kritik değil mi? Ekipman fazlalığı varsa veya öğenin arızalanması çalışmanızı olumsuz etkilemiyorsa, düzenli bakım görevlerini planlamanın bir anlamı yoktur.
  • Varlık tek kullanımlık mı? Küçük bir soğutma fanı, temizlik dışında anlamlı bir bakıma izin vermez. Arızasını kolayca tespit edebiliyorsanız, stok bulundurun ve durduğunda değiştirin.
  • Varlığın yaşam beklentisi düşük mü? Işıklar ve piller dahil birçok öğenin ömrü kısadır.

Bir CMMS plansız bakım konusunda nasıl yardımcı olur?

Söylenenlere göre, bilgisayarlı bir bakım yönetim sisteminin ( CMMS ) plansız bakıma nasıl yardımcı olabileceğini anlamakta zorluk çekebilirsiniz. Ancak, bir CMMS yalnızca bakımı planlamak için değildir; diğer birçok görevi yerine getirir. Bir CMMS, trendleri ve hizmet içi deneyimi takip etmek ve bakım denetimlerini basitleştirmek için mükemmel bir veri yakalama ve depolama aracıdır. Planlanmamış bir arıza meydana geldiğinde, bir iş emri oluşturmak, yedek parça siparişi vermek, kaynakları kontrol etmek ve sorunu çözmek için atılan adımları yakalamak için CMMS’yi kullanacaksınız. Görevlerin bu merkezi kontrolü, gelecekteki erişim ve analiz için varlık yönetim sisteminin önemli bir parçasını oluşturan tarihsel bir kayıt oluşturur. Bir varlığın arızalar arası ortalama süresi (MTBF) o kadar yüksek olabilir ki, başlangıçta bakım planına eklenmesini gerektirmediğine karar vermişsinizdir. Yine de, artan bir başarısızlık sıklığı görmeye başladığınızı varsayalım. Bu durumda, CMMS’deki bilgi MTBF’yi güncelleyecek, güvenilirliğin dikkatini çekecek ve muhtemelen neyin değiştiğini anlamak için bir temel neden analizini tetikleyecektir.

Bu süreç, varlığı bakım programına eklemenize veya arızaları hafifletmek için diğer süreçleri değiştirmenize neden olur. CMMS genellikle envanter ve yeniden sipariş noktalarını yönetir. Varlık arızası veya düzeltici eylem gereksinimi planlanmamış olsa da, büyük olasılıkla yedek parça ve hammaddeye ihtiyacınız olacaktır. Düzeltmeyi yönetmek için CMMS’yi kullanmak, doğru varlık envanter seviyelerinin korunmasını ve tüm hammaddelerin kalite programınıza göre tedarikçi izlenebilirliğine sahip olmasını sağlar. Plansız bakım yapılması gerektiğinde, CMMS aracılığıyla iş emri oluşturma, kalite sistemlerinin gözlemlenmesini, kaynakların doğru planlanmasını ve önceliklerin uygun şekilde yönetilmesini sağlar. Son olarak, gerekirse daha sonra takip için atanan teknisyenin tanımlanmasına izin verir.

repairist_demo_banner4

Planlanmamış için planlama

Çok çeşitli varlıkları çalıştırırken plansız bakım kaçınılmazdır. Ayrıca, başarısızlığı operasyonları etkilemeyecek olan veya zamanlanan görevlerin maliyetlerinin başarısızlık maliyetlerinden daha yüksek olduğu varlıklar için de geçerli bir strateji seçimidir. Bu tür bir düzeltme planlanmamış olsa da, bu olayları yönetmek için bir CMMS kullanmak, programınızın etkililiği ve verimliliği hakkında fikir verir. Bakım planınızı optimize etmek için yeni zamanlanan görevler ekleme fırsatlarını belirlerken güncel izleme ölçümleri, merkezi kontrol ve veri yakalama elde edersiniz.

Sonraki adımlar

Arızi Bakım hakkında yeterli bilgiyi aldınız mı?

repairist, size yardımcı olmak için burada. CMMS hakkındaki sorularınızı yanıtlayabilir aynı zamanda yazılımın temel özellikleri ve faydaları hakkında bilgi verebilir, repairist demosuna ulaşmanıza ve hatta ücretsiz bir deneme almanıza yardımcı olabiliriz.